Δεν υπάρχει αμφιβολία πως σε ό,τι αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο, η Amazon καταγράφει μία επιτυχημένη πορεία και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αλήθεια όμως, ποια είναι η δυναμική της Amazon στην Ευρώπη; Η συγκεκριμένη αγορά προσφέρει σήμερα στους πωλητές σημαντικές ευκαιρίες να προσεγγίζουν νέους πελάτες και να καταγράφουν κέρδη, αφού τα markeplaces της Amazon στη Γηραιά Ήπειρο έχουν ενισχυθεί ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια. Η υγειονομική κρίση που βιώνουμε δε, κατέστησε το ηλεκτρονικό εμπόριο ζωτικό κομμάτι της ευρωπαϊκής οικονομίας, μία τάση που αναμένεται να κυριαρχήσει και στη μετά Covid εποχή και δη, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Στην πραγματικότητα, η Amazon είναι σήμερα μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες e-commerce στην Ευρώπη, ενώ η διαδρομή της σε αυτή ξεκίνησε αρκετά χρόνια πριν και συγκεκριμένα, το 1998. Πράγματι, η Amazon άρχισε να δραστηριοποιείται στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία πριν από 23 χρόνια, δηλαδή τρία μόλις έτη έπειτα από την ίδρυσή της. Επόμενος σταθμός της στην Ευρώπη ήταν η Γαλλία το 2000, ενώ ακολούθησαν οι Ιταλία, Ολλανδία, Ισπανία και Σουηδία στα τέλη του 2020, καθώς και η Πολωνία το 2021, ενώ να σημειώσουμε πως στο «δυναμικό» της βρίσκεται και η Τουρκία.
Το πόσο ισχυρή είναι σήμερα η παρουσία της Amazon στην Ευρώπη και γιατί θεωρείται τώρα ένας παίκτης-«κλειδί» στον τομέα του e-commerce σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προσελκύοντας συνεχώς νέους, μεγάλους λιανοπωλητές, μπορούμε να το αντιληφθούμε και από τα παρακάτω στοιχεία. Να αναφέρουμε απλώς ότι ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου φέρεται να αριθμεί σήμερα περίπου 50.000 μόνιμους υπαλλήλους στην Ευρώπη και να διαθέτει 40 κέντρα εκπλήρωσης (fulfillment centers) και πάνω από 1.300 κέντρα αποθήκευσης, κοντά σε μεγάλες πόλεις. Όλα αυτά ενώ σύμφωνα με ανακοίνωση της ίδιας της εταιρείας, περίπου 185.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στην Amazon Europe και κατάφεραν να πουλήσουν πάνω από 1,8 δισ. προϊόντα το 2020. Όσο για τις πιο δημοφιλείς και επικερδείς κατηγορίες προϊόντων της χρονιάς που πέρασε σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ήταν εκείνες των ειδών σπιτιού, υγείας, προσωπικής φροντίδας, ομορφιάς, ρουχισμού καθώς και η κατηγορία των παιχνιδιών, ενώ σύμφωνα με την ίδια την Amazon, οι πιο ισχυρές χώρες σε επίπεδο e-commerce είναι η Βρετανία και η Γερμανία. Επιπλέον, από τον Ιούνιο του 2019 μέχρι τον Μάιο του 2020, οι μισές και πάνω από τις συνολικές πωλήσεις στην Amazon προήλθαν από τους Ευρωπαίους συνεργάτες πωλητές της, ενώ η εταιρεία υποστηρίζει πως πάνω από 2.700 προϊόντα πωλούνταν κάθε λεπτό στην Ευρώπη μέσω της πλατφόρμας, την χρονιά που πέρασε.
Κάνοντας τα πρώτα βήματα στον κόσμο της Amazon και τα ευρωπαϊκά marketplaces
Πώς δύναται, λοιπόν, κάποιος να δραστηριοποιηθεί σήμερα στην ευρωπαϊκή αγορά μέσω της Amazon; Μπορεί η Amazon να διαθέτει συνολικά οκτώ marketplaces στην Ευρώπη, ωστόσο, αυτό δεν αποτελεί περιοριστική παράμετρο, σε ό,τι αφορά στο πού μπορούν να φτάσουν τα προϊόντα ενός πωλητή ή πού θα είναι η βάση του.
Ουσιαστικά, ακόμη και ένας πωλητής ο οποίος δεν βρίσκεται σε κάποιες από αυτές τις αγορές, αλλά διαθέτει -για παράδειγμα- τη βάση του στην Ελλάδα, μπορεί να πουλήσει τα προϊόντα του σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, την Τουρκία -και όχι μόνο. Δηλαδή μέσα από έναν και μόνο ευρωπαϊκό λογαριασμό μπορεί να προσεγγίζει πελάτες σε πολλές χώρες και έτσι, να δραστηριοποιείται σε πολλαπλές αγορές. Ωστόσο, είναι σημαντικό να λαμβάνει υπόψη του τόσο τις φορολογικές απαιτήσεις που ποικίλουν από χώρα σε χώρα, όσο και τα πρότυπα που ισχύουν για τα προϊόντα και φυσικά, τους νέους κανόνες που συνοδεύουν το Brexit.
Σε κάθε περίπτωση, το πρώτο βήμα για να ξεκινήσει κάποιος να πουλά τα προϊόντα του, είναι να δημιουργήσει έναν λογαριασμό πωλητή (Amazon Seller Central). Από εκεί και πέρα, θα χρειαστεί να μεριμνήσει για μία σειρά από άλλα σημαντικά ζητήματα, όπως για την αποθήκευση του εμπορεύματός του. Για όσους δεν το γνωρίζουν, για παράδειγμα, για να στείλει ένας πωλητής το εμπόρευμά του σε αποθήκη της Amazon στην Ευρώπη ή την Αγγλία, θα πρέπει να εγγραφεί για VAT Number, ανάλογα με τη χώρα που θέλει να χρησιμοποιήσει την υπηρεσία Amazon FBA. Υπάρχει, βέβαια, και το θέμα της γλώσσας, που καθιστά απαραίτητη τη μετάφραση κάθε λίστας προϊόντων, ανάλογα με την αγορά. Το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό και σε ό,τι αφορά στην εξυπηρέτηση των εκάστοτε πελατών στη μητρική τους γλώσσα, κάτι που είναι υποχρεωτικό για όσους θέλουν να δραστηριοποιηθούν μέσω της Amazon σε μία αγορά.
Όλες αυτές οι διαδικασίες είναι αναμφίβολα λίγο περίπλοκες, για κάποιον που επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί για πρώτη φορά στο κομμάτι του e-commerce μέσω της Amazon. Ειδικότερα το άνοιγμα ενός λογαριασμού πωλητή στην Amazon, είναι μια διαδικασία η οποία συνοδεύεται με αρκετή γραφειοκρατία. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, η βοήθεια πάνω σε αυτό το κομμάτι κρίνεται συχνά απαραίτητη. Το ίδιο και σε ό,τι αφορά στο θέμα της μετάφρασης για τα κείμενα της σελίδας των προϊόντων -από τον τίτλο μέχρι τα bullet points και την περιγραφή του προϊόντος- και φυσικά, το ζήτημα της εξυπηρέτησης των πελατών στη γλώσσα τους. Σε ό,τι αφορά στη διαχείριση των αποθεμάτων και των παραγγελιών, πάντως, η υπηρεσία Fulfillment by Amazon (FBA) προσφέρει μια σειρά από διευκολύνσεις. Και αυτό διότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα δίνει τη δυνατότητα στους πωλητές να αποστέλλουν τα προϊόντα τους σε πελάτες οι οποίοι βρίσκονται και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την ίδια την Amazon να αναλαμβάνει τόσο το κομμάτι της αποθήκευσης των προϊόντων στα κέντρα διανομής της, τόσο του πακεταρίσματος και μεταξύ άλλων, της αποστολής τους.
Leave a Reply