Μπορεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι περισσότερες εταιρείες ανά τον κόσμο να προσπάθησαν να περιορίσουν τα έξοδα και τις επενδύσεις τους όμως, αυτό δεν ισχύει για την Amazon. Ο κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου όχι μόνο είδε τα έσοδά του να «εκτοξεύονται» τους τελευταίους μήνες, αλλά επένδυσε σημαντικά και στον τομέα των logistics, δηλαδή στην ενίσχυση του εφοδιαστικού του μηχανισμού και τις διαδικασίες αποστολής, μεταφοράς των αποθεμάτων και των προϊόντων που διακινούνται μέσα από την πλατφόρμα του εν γένει, ξεκινώντας από τις ΗΠΑ.
Η αλήθεια είναι πως με το πέρασμα του χρόνου, η εταιρεία έχει δημιουργήσει έναν «στόλο» αποθηκών, κόμβων μεταφορών, φορτηγών και βαν, προκειμένου να ικανοποιεί τις ανάγκες των πιστών της μελών, τηρώντας τη δέσμευση της υπηρεσίας Amazon Prime -η οποία αριθμεί τώρα πάνω από 200 εκατομμύρια συνδρομητές παγκοσμίως- για παραδόσεις σε δύο ημέρες ή και λιγότερο. Τι ακριβώς είναι το Amazon Prime; Πρόκειται για μία συνδρομητική υπηρεσία που διευκολύνει τα αγοραστικά «ταξίδια» των μελών της Amazon, προσφέροντας την επιλογή παράδοσης προϊόντων σε δύο μόλις ημέρες ή σε 24 ώρες, πρόσβαση σε σημαντικές προσφορές και μεταξύ άλλων δωρεάν streaming επιλογές, ενώ τα μέλη της πληρώνουν περίπου 12 δολάρια τον μήνα.
Σίγουρα, λοιπόν, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η Amazon αναλαμβάνει πλέον την αποστολή των δικών της δεμάτων σε ποσοστό που φτάνει το 72%, όταν ο εν λόγω αριθμός δεν ξεπερνούσε το 46,5% το 2019. Ήδη από το 2014 η Amazon είχε αρχίσει να «χτίζει» βήμα-βήμα το δικό της μεταφορικό δίκτυο. Έτσι, επτά χρόνια και 10 δισεκατομμύρια παραδόσεις μετά, η εταιρεία έχει σήμερα στο δυναμικό της 400.000 οδηγούς φορτηγών, 40.000 ημιφορτηγά, 30.000 βαν και 75 αεροπλάνα.
Σε μία προσπάθεια να πετύχει τον στόχο της και να αρχίσει να ικανοποιεί ακόμη περισσότερο τόσο τους πελάτες, όσο και τους πωλητές που δραστηριοποιούνται μέσα από αυτή, λοιπόν, η εταιρεία επενδύει τώρα -όσο ποτέ, άλλοτε- στην ενίσχυση του εφοδιαστικού της μηχανισμού μέσω της Amazon Air. Και η επένδυση των 1,5 δισ. δολαρίων τον περασμένο Αύγουστο για τη δημιουργία ενός νέου αεροπορικού κόμβου -που παρεμπιπτόντως φέρεται να έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί έως και 200 πτήσεις την ημέρα- στο Κεντάκι των ΗΠΑ, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα.Να αναφέρουμε απλώς ότι η Amazon Air δραστηριοποιείται τώρα σε συνολικά 42 αεροδρόμια στις ΗΠΑ, πως τον περασμένο Ιανουάριο η εταιρεία ανακοίνωσε τις πρώτες αγορές των δικών της αεροσκαφών -αγόρασε 11 μεταχειρισμένα Boeing 767-300 και ενίσχυσε με αυτά τον στόλο των αεροσκαφών που μισθώνει- καθώς και ότι η πτητική της δραστηριότητα αυξήθηκε κατά 17% τους τελευταίους έξι μήνες, με μέσο όρο τις 164 πτήσεις την ημέρα -και τους αναλυτές να προβλέπουν πως ο εν λόγω αριθμός θα ανέλθει στις 180 ημερήσιες πτήσεις, μέχρι τον Ιανουάριο του ερχόμενου έτους.
Έτοιμη να αναλάβει την αποστολή και τη μεταφορά εμπορευμάτων για άλλες εταιρείες;
Σύμφωνα με πληροφορίες όμως, μέσα από αυτές τις επενδύσεις η Amazon δεν στοχεύει απλώς στο να βελτιστοποιήσει πλήρως το κομμάτι των παραδόσεων των προϊόντων που πωλούνται και αγοράζονται μέσω της πλατφόρμας της. Στην πραγματικότητα, το τελευταίο διάστημα πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η εταιρεία θέλει επίσης να αναλάβει τις αποστολές και τις παραδόσεις προϊόντων και για εξωτερικούς πελάτες και κάπως έτσι, να ανταγωνιστεί εταιρείες-γίγαντες στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών, δηλαδή την FedEx και τη UPS.
«Θέλουν να γίνει η Amazon η νέα ταχυδρομική υπηρεσία των ΗΠΑ, μια υπηρεσία με την οποία όλα θα μπορούν να πηγαίνουν γρήγορα παντού», ανέφερε ένας πρώην εργαζόμενος στην Amazon, μιλώντας στο CNBC. Ωστόσο, μέχρι στιγμής η Amazon δεν έχει σχολιάσει τις εν λόγω αναφορές και τα δημοσιεύματα που τη θέλουν να επενδύει στις διαδικασίες αποστολής και μεταφοράς εμπορευμάτων και για άλλες εταιρείες, που δεν σχετίζονται με τα δικά της marketplaces και για προϊόντα που δεν προέρχονται αποκλειστικά από τις αποθήκες της. Αρκετοί είναι και εκείνοι δε, οι οποίοι υποστηρίζουν πως η Amazon έχει ήδη αρχίσει να μεταφέρει με τα δικά της αεροπλάνα, εμπορεύματα για λογαριασμό της ταχυδρομικής υπηρεσίας των ΗΠΑ, κάτι που δεν έχει επιβεβαιωθεί.
Η αλήθεια είναι, πάντως, πως ακόμη και αν τα παραπάνω αποδειχθούν απλώς εικασίες, η εταιρεία προσφέρει ήδη μία πληθώρα υπηρεσιών σε εμπόρους και εταιρείες εκτός Amazon, σε επίπεδο αποστολής προϊόντων. Όλα αυτά ενώ φημολογείται ότι διαθέτει ήδη ένα νέο πρόγραμμα logistics, που βασίζεται σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο το οποίο ανέπτυξαν ερευνητές από το πανεπιστήμιο DePaul και προβλέπεται ότι θα τεθεί σύντομα σε εφαρμογή στις ΗΠΑ -ακόμη και εντός του 2021, σύμφωνα με τη Morgan Stanley. Ας μην ξεχνάμε δε, πως η Amazon προσφέρει επίσης την υπηρεσία Fulfilled By Amazon (Amazon FBA), για παραγγελίες που γίνονται από άλλα κανάλια πώλησης εκτός του Amazon.com -γεγονός που εξηγεί το γιατί αρκετές παραγγελίες που πραγματοποιούνται για παράδειγμα από τη Walmart, φτάνουν στις πόρτες καταναλωτών σε συσκευασίες της Amazon.
Το σίγουρο είναι ότι για την ίδια την Amazon, οι επενδύσεις στο κομμάτι των logistics έχουν ιδιαίτερη σημασία, καθώς όχι μόνο θα μειώσουν σημαντικά τον χρόνο των παραδόσεων, αλλά μεταξύ άλλων, στο μέλλον θα κάνουν τις αποστολές της περισσότερο άμεσες και αποτελεσματικές, ακόμη και σε πιο απομακρυσμένες περιοχές.
Για την ώρα, η Amazon εξαρτάται ως έναν βαθμό από τη UPS, τη FedEx και την αμερικανική ταχυδρομική υπηρεσία για ένα μέρος των παραδόσεών της. Ωστόσο, αν λάβουμε υπόψη μας το γεγονός ότι ο στόλος των αεροπλάνων της συνεχώς ενισχύεται, όπως φυσικά και εκείνος των φορτηγών και των βαν της, στο μέλλον θα μπορέσει ενδεχομένως να αναλάβει εξ ολοκλήρου το συγκεκριμένο κομμάτι. Και παίρνοντας τον απόλυτο -ή ακόμη μεγαλύτερο- έλεγχο και στον τομέα των παραδόσεων, η Amazon θα βελτιστοποιήσει και τα αγοραστικά ταξίδια των καταναλωτών, κάτι που την ενδιαφέρει σημαντικά, αν αναλογιστούμε πως έχει περάσει ήδη από το μοντέλο των παραδόσεων σε δύο ημέρες σε εκείνο της μίας ή ακόμη και της ίδιας ημέρας.
Καθώς, λοιπόν, η Amazon Air ενισχύεται, περιορίζει την απόσταση με τους καταναλωτές και ειδικότερα με τους Prime συνδρομητές. Και για τα μέλη της υπηρεσίας Amazon Prime, που τους τελευταίους μήνες αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς, οι νέες επενδύσεις της εταιρείας στον τομέα των logistics και δη των παραδόσεων, κάνει τις συνδρομές τους να αξίζουν ακόμη περισσότερο. Διότι το πόσο γρήγορα, άμεσα και με ασφάλεια φτάνει ένα προϊόν στον προορισμό αποστολής του, μπορεί να κάνει τη διαφορά για κάθε σύγχρονο καταναλωτή, μετατρέποντας μία απλή αγοραστική διαδικασία σε μία αναβαθμισμένη online shopping εμπειρία.Όσο για το αν η Amazon θα μετατραπεί στον απόλυτο πάροχο logistics στο άμεσο μέλλον, μένει να το δούμε. Φαίνεται πάντως πως κινείται προς αυτή την κατεύθυνση.
Με πληροφορίες από CNBC
Leave a Reply