Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι διαδικτυακοί πωλητές επιλέγουν να ακολουθήσουν το επιχειρηματικό μοντέλο Amazon FBA (Fulfilled-by-Amazon). Αυτό δεν μας κάνει ιδιαίτερη εντύπωση, καθώς το συγκεκριμένο μοντέλο διευκολύνει σημαντικά τους πωλητές, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να αποθηκεύουν τα προϊόντα τους στις αποθήκες της Amazon, η οποία αναλαμβάνει την προετοιμασία και τη διανομή των παραγγελιών στους πελάτες.
Ομολογουμένως, μόνο από την περιγραφή φαίνεται ένα ιδανικό μοντέλο, αφού απλοποιεί τη διαδικασία ολοκλήρωσης μίας παραγγελίας και επιτρέπει στον πωλητή να εστιάσει την προσοχή του στην ανάδειξη της επιχείρησής του, εντός και εκτός της πλατφόρμας. Αρκεί να σκεφτούμε πόσο κόπο απαιτεί το «κλείσιμο» των παραγγελιών, μέχρι την αποστολή τους στους καταναλωτές, για να καταλάβουμε πόσο πρόκειται για μία διαδικασία που κάθε πωλητής θα ήθελε να γίνεται αυτόματα, πιο γρήγορα και καλύτερα. Και ακριβώς αυτό το προνόμιο, προσφέρει το Amazon FBA.
Παρακάτω, λοιπόν, έχουμε δημιουργήσει έναν ολοκληρωμένο οδηγό σχετικά με το συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο, ώστε να καταλάβουμε τι είναι ακριβώς το Amazon FBA και κυρίως, πώς ωφελεί τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πλατφόρμα.
Τι είναι το Amazon FBA και πώς μπορούμε να ξεκινήσουμε
Το πρώτο βήμα για να ακολουθήσει ένας πωλητής το μοντέλο Amazon FBA είναι να στείλει το απόθεμα των προϊόντων του στις κεντρικές αποθήκες της Amazon, οι οποίες βρίσκονται στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ασία, ενώ μόνο στις ΗΠΑ, υπάρχουν περισσότερες από 100. Πιο συγκεκριμένα, η πλατφόρμα διαθέτει ένα ευρύ δίκτυο αποθηκών, μέσα στις οποίες πραγματοποιείται η διαλογή των προϊόντων, καθώς και ένας σχολαστικός έλεγχος για πιθανές ζημιές σε κάθε τεμάχιο. Έπειτα, τα προϊόντα φυλάσσονται, μέχρι τη στιγμή που θα ζητηθούν σε κάποια παραγγελία. Από εκεί και πέρα, την πορεία της αποστολής του προϊόντος την παρακολουθεί εξ ολοκλήρου η πλατφόρμα, αφού η ομάδα της Amazon αναλαμβάνει κάθε στάδιο της διαδικασίας. Συσκευάζει, ταξινομεί και διανέμει τις παραγγελίες, μπροστά στην πόρτα των πελατών. Κάπως έτσι, παρέχει στους πωλητές τη φύλαξη των αποθεμάτων τους, τη διεκπεραίωση των παραγγελιών και τη μεταφορά τους. Και αυτό είναι μόνο ένα από τα προνόμια που τους προσφέρει. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το συγκεκριμένα επιχειρηματικό μοντέλο, μπορείς να παρακολουθήσεις και το διαδικτυακό masterclass που έχουμε ετοιμάσει.
Ποια είναι τα προνόμια του μοντέλου Amazon FBA για έναν πωλητή
Παρότι το μοντέλο Amazon FBA είναι μία μοναδική ευκαιρία για κάθε πωλητή και ειδικότερα για όσους είναι καινούργιοι στην πλατφόρμα και διαθέτουν ένα περιορισμένο budget, υπάρχουν μερικά προνόμια που δεν γίνονται αντιληπτά με την πρώτη «ανάγνωση». Για παράδειγμα, η πώληση προϊόντων μέσω του Amazon FBA, απαλλάσσει των πωλητή από μία μεγάλη ευθύνη της διαδικτυακής του επιχείρησης και τη δίνει στα χέρια των ειδικών. Την ίδια στιγμή, η πλατφόρμα επιτρέπει στον πωλητή να επωφεληθεί από τις μειωμένες τιμές αποστολής των παραγγελιών, να προσφέρει στον καταναλωτή μία άψογη αγοραστική εμπειρία μέχρι τη στιγμή της παράδοσης και κυρίως, να μην χρειάζεται να ασχολείται με τις επιστροφές ή τις αλλαγές των προϊόντων. Δεν έχει σημασία ο όγκος των αποθεμάτων που αποστείλει ένα πωλητής στην αποθήκη της Amazon, καθώς όλα τα παραπάνω ισχύουν ακόμη και για κάποιον που θα στείλει μόνο έναν κωδικό στις αποθήκες. Επιπλέον, η Amazon παρακολουθεί τις παραγγελίες κάθε πωλητή, συγχρονίζοντας το απόθεμα που υπάρχει στην αποθήκη με αυτό που εμφανίζεται στην πλατφόρμα και το κοινό.
Ποια είναι τα μειονεκτήματα που παρουσιάζει το Amazon FBA
Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως παρά τα πολλαπλά πλεονεκτήματα που προσφέρει το Amazon FBA σε έναν πωλητή και παρότι αντιπροσωπεύει το ιδανικό μοντέλο για μία ηλεκτρονική επιχείρηση, την ίδια στιγμή δεν αποτελεί μία επιλογή που μπορούν να ακολουθήσουν όλοι οι πωλητές. Αυτό οφείλεται στο ότι έχει θέσει συγκεκριμένα και αυστηρά κριτήρια για τα προϊόντα που αναλαμβάνει, καθώς και στο κόστος της υπηρεσίας, το οποίο είναι σχετικά υψηλό για πολλούς πωλητές. Επιπλέον, τα μηνιαία τέλη αποθήκευσης των αποθεμάτων είναι ιδιαίτερα υψηλά για όσους εμπορεύονται προϊόντα λιανικής, χαμηλού κόστους, διότι το κόστος των μεταφορικών συνήθως ξεπερνά αυτόν της παραγγελίας. Επίσης, έχει παρατηρηθεί πως όσοι αποφασίζουν να αξιοποιήσουν το Amazon FBA, αντιμετωπίζουν περισσότερες επιστροφές προϊόντων από ότι πριν, γεγονός που οφείλεται στην πολιτική επιστροφών που ακολουθεί η Amazon. Όσο για τα προϊόντα που μένουν για καιρό στο ράφι, η Amazon έχει θέσει το «Long-Term Storage Fees», δηλαδή μία οικονομική επιβάρυνση για τους κωδικούς που δεν παρουσιάζουν κινητικότητα στην πλατφόρμα και πιάνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα χώρο στις αποθήκες. Σε κάθε περίπτωση, ο πωλητής μπορεί κάθε στιγμή να πάρει πίσω το απόθεμά του, ώστε να μην χρειαστεί να καταβάλλει το επιπλέον ποσό.
Συνοψίζοντας, είναι δύσκολο να αποσαφηνίσουμε αν το Amazon FBA είναι μία διευκόλυνση προς τους πωλητές ή μία ακόμη κίνηση της Amazon, που αποσκοπεί στην ενίσχυση της υπεροχής και τη δυναμικότητάς της. Το μόνο σίγουρο είναι πως ακολουθώντας τα βήματα του Masterclass, το Amazon FBA μπορεί να αποτελέσει ένα δυναμικό ξεκίνημα για κάθε πωλητή, ο οποίος θέλει να αφοσιωθεί στην ανάδειξη της επιχείρησής τους, την αναβάθμισης της ποιότητας των προϊόντων του, αλλά και την πορεία τους στην πλατφόρμα.
Leave a Reply