Η Amazon αναγνωρίζει πως οφείλει την ανάπτυξη και την κυριαρχία της στους πωλητές και τις επιχειρήσεις που της εμπιστεύονται τα προϊόντα τους, για αυτό η συνεργασία που έχουν δημιουργήσει, αποτελεί προτεραιότητα για εκείνη. Αυτό φάνηκε και από την πρόσφατη κίνησή της να αποσύρει μεγάλο μέρος των προϊόντων που εμπορεύεται εντός της πλατφόρμας και τα οποία φέρουν δικά της εμπορικά σήματα, θέλοντας να ρυθμίσει τον ανταγωνισμό που δημιουργεί εντός της πλατφόρμας. Μάλιστα, όπως αναφέρει ένα πρόσφατο ρεπορτάζ του Wall Street Journal Report, συζητά και την πιθανότητα εξόδου κάποιων brands της από την Amazon.
Η AmazonBasics ήταν η πρώτη ιδιωτική επιχείρηση που ίδρυσε η Amazon και ξεκίνησε να δραστηριοποιείται ενεργά το 2009, παρέχοντας στο κοινό αναλώσιμα προϊόντα τεχνολογίας και είδη σπιτιού, όπως καλώδια, πρίζες και μαγειρικά σκεύη. Μέχρι το 2017, η Amazon είχε δημιουργήσει άλλες 30 επιχειρήσεις, ενώ σταδιακά είχε άρχισε να επεκτείνεται με αλματώδη ρυθμό και σε άλλες κατηγορίες, όπως τα έπιπλα, η ένδυση, τα ποτά και τα τρόφιμα, ακόμη και τα συμπληρώματα διατροφής. Φτάνοντας στο σήμερα, ο παγκόσμιος κολοσσός περιλαμβάνει 100 διαφορετικά brands, στα οποία συγκαταλέγονται το Echo, το Kindle, το Presto, το HappyBelly και άλλα λιγότερο γνωστά, ενώ υπολογίζεται πως εμπορεύεται στην πλατφόρμα περισσότερα από 243.000 προϊόντα συνολικά. Είναι εύκολο να καταλάβουμε, λοιπόν, πως μόνο η παρουσία των επιχειρήσεων της Amazon εντός της πλατφόρμας, δημιουργεί σοβαρό ανταγωνισμό για τους υπόλοιπους πωλητές και προμηθευτές, είτε πρόκειται για πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, πχ. Macy’s, είτε για επιχειρήσεις μικρότερου μεγέθους.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που επιβεβαιώνει όλα τα παραπάνω, είναι το γεγονός πως η Amazon πολλές φορές προτείνει στους καταναλωτές προϊόντα τα οποία ανήκουν στις επιχειρήσεις της, όταν κάποιος καταναλωτής προσθέτει κάποιο αντίστοιχο προϊόν στο καλάθι του, ένα προϊόν που ανήκει σε κάποιο άλλο brand. Αν υποθέσουμε πως κάποιος προσθέσει στο καλάθι των αγορών του μία συσκευασία από μπαταρίες γνωστής εταιρίας, η Amazon θα του προτείνει ως «similar item to consider» τις μπαταρίες του AmazonBasics, οι οποίες έχουν χαμηλότερη τιμή αλλά κοινά χαρακτηριστικά. Την ίδια στιγμή, τα περισσότερα από τα προϊόντα που εμπορεύονται οι επιχειρήσεις της, παρουσιάζονται στο description ως υψηλής ποιότητας, είναι πολύ παρόμοια με αντίστοιχα ανταγωνιστικά προϊόντα, έχουν πολύ οικονομικές τιμές και φέρουν το badge«Amazon Brand», το οποίο τα καθιστά πιο ελκυστικά στο κοινό.
Παρότι η Amazon έκανε μία προσπάθεια να εξομαλύνει την κατάσταση στις αρχές του 2020, έπειτα από έντονη κριτική που της ασκήθηκε περί αθέμιτου ανταγωνισμού, την ίδια χρονιά τα best selling προϊόντα μόνο της AmazonBasics, έγιναν 1300 από 660. Όπως αναφέρουν οι πωλητές στο σχετικό ρεπορτάζ του Wall StreetJournal Report, τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις τους είναι απογοητευτικές σε κάποια συγκεκριμένα είδη και προϊοντικές κατηγορίες. Συγκεκριμένα, μέσα από έρευνα που πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2021, το 73% των ερωτηθέντων είναι προβληματισμένο σχετικά με τις πιέσεις και τoν έντονο ανταγωνισμό που δημιουργούν οι επιχειρηματικές κινήσεις της Amazon, ενώ το 57% αυτών, δηλώνουν πολύ προβληματισμένοι. Όπως επισημαίνουν αναλυτικά και οι πωλητές, αυτό προκύπτει από την κίνηση της Amazon να προσφέρει διευκολύνσεις και προνόμια στα δικά της εμπορικά σήματα εις βάρος των υπόλοιπων πωλητών, γεγονός που επιβεβαιώνουν και αρκετοί νομικοί κύκλοι.
Σε κάθε περίπτωση, έχουν περάσει έξι μήνες από όταν τα ηγετικά στελέχη της Amazon έδωσαν εντολή σε όλες τις επιχειρήσεις να μειώσουν τους κωδικούς των προϊόντων που εμπορεύονται και να μην πραγματοποιήσουν καμία νέα παραγγελία για κάποιους από αυτούς τους κωδικούς. Επιπλέον, συζητήθηκε έντονα η μείωση ή η συγχώνευση κάποιων brands της Amazon, ώστε να περιοριστούν τουλάχιστον στα μισά. Μένει να δούμε ποιο θα είναι το επόμενο βήμα της εταιρίας. Σε κάθε περίπτωση, οι τελευταίες κινήσεις προέκυψαν έπειτα από την εταιρική ανασκόπηση που πραγματοποίησε ο Dave Clark, ένας CEO με σπουδαία πορεία 23 χρόνων στην εταιρία, ο οποίος ανέλαβε επικεφαλής του παγκόσμιου κολοσσού τον Ιανουάριο της περασμένης χρονιάς και άφησε επίσημα τα ηνία της Amazon στις αρχές του μήνα. Τη θέση του έχει αναλάβει πλέον ο Doug Herrington.
Σύμφωνα με πηγές του Wall Street Journal Report, μέσα από την ανασκόπηση που κληροδότησε στην εταιρία, ο Clark παρότρυνε την πρώην ομάδα του να στραφεί μελλοντικά σε συγκεκριμένα εμπορεύματα που παρουσιάζουν αυξημένες πωλήσεις, να περιορίσει την εκτεταμένη γκάμα ειδών που εμπορεύεται η Amazonαυτή τη στιγμή και κυρίως, να ρυθμίσει τον ανταγωνισμό που προκύπτει ανάμεσα σε εκείνη και τις μεγάλες επωνυμίες που τη στηρίζουν, όπως το TGT της Target Corp., το «Up & Up» ή το WMT της Walmart Inc.
Leave a Reply